Hoe je gezondheid verbetert door goed om te gaan met licht

Elke dag krijgen we veel licht binnen, soms van de zon en vaak van elektrische apparaten.
Het licht dat we zien en niet zien kan veel invloed hebben op hoe we ons voelen en hoe gezond we zijn.
Daarom is het belangrijk om te weten hoe we goed met licht kunnen omgaan.

Hoe de zon ons helpt om ons goed te voelen

De zon is de belangrijkste bron van licht voor ons. Het zonlicht zorgt ervoor dat ons lichaam goed werkt, bijvoorbeeld dat we goed slapen, dat we genoeg vitamine D aanmaken, en dat we een goed humeur hebben.
Het zonlicht helpt ook om onze biologische klok gelijk te laten lopen met de dag en de nacht. Onze biologische klok regelt veel dingen in ons lichaam, zoals onze bloeddruk, onze energie, en onze eetlust.

Om gezond te blijven, moeten we genoeg zonlicht krijgen. Het is goed om zoveel mogelijk natuurlijk licht binnen te laten in je huis of op je werkplek, bijvoorbeeld door de gordijnen open te doen, of een raam open te zetten. Zo kun je profiteren van de voordelen van zonlicht.

Hoe elektrische apparaten ons kunnen storen en wat we eraan kunnen doen

Elektrische apparaten al dan niet met wifi, bluetooth, 5G, en schermen met blauw licht geven ook licht af, maar dit kunnen we niet altijd zien.
Dit heet straling, en dit kan ons welzijn beïnvloeden, vooral als we er niet op letten. Straling kan namelijk onze biologische klok verstoren, waardoor we slechter slapen, minder concentratie hebben, en meer stress ervaren. Straling kan ook hoofdpijn, vermoeidheid, en andere klachten veroorzaken.

Bij Health Held raden we je aan om slimme keuzes te maken, zodat je minder last hebt van straling. Je kunt bijvoorbeeld de volgende tips volgen:

– Houd een veilige afstand tot apparaten, bijvoorbeeld door je telefoon niet in je broekzak te dragen, of je laptop niet op je schoot te zetten.
– Zet apparaten uit als je ze niet gebruikt, bijvoorbeeld ‘s nachts, of als je weggaat. Zo bespaar je ook energie en geld.
– Beperk je schermgebruik, vooral in de avond, want blauw licht kan je slaap verstoren. Je kunt ook een app of een bril gebruiken die het blauwe licht filtert.
– Gebruik liever een kabel dan wifi voor internet, want dat geeft minder straling af. Als je wifi gebruikt, zet dan de router niet in je slaapkamer, of in de buurt van je hoofd.
– Er zijn nog veel meer manieren om goed om te gaan met straling, zoals het gebruik van planten, stenen, of speciale apparaten die de straling verminderen of neutraliseren.

Hoe je gezondheid verbetert door goed om te gaan met licht

Deze blog laat zien hoe het licht dat je ziet en niet ziet je gezondheid kan beïnvloeden. Door goed na te denken over hoe je met licht omgaat, kun je je gezondheid verbeteren.
Je kunt bijvoorbeeld de volgende voordelen ervaren:

– Een betere stemming, minder depressie, en meer geluk door genoeg zonlicht.(1)
– Een betere slaap, minder stress, en meer energie door je biologische klok te synchroniseren met de natuur.(2)
– Een betere concentratie, minder hoofdpijn, en meer ontspanning door minder straling.(3)

Als je meer wilt weten over hoe je goed met licht kunt omgaan, kun je contact opnemen met Health Held.
Wij helpen je graag om je gewoontes te onderzoeken en te verbeteren.
Je kunt vandaag nog een gratis afspraak maken of onze gratis online Health Check doen. Zo krijg je snel inzicht in hoe gezond je bent.

 

Zorg goed voor jezelf en leef in harmonie met het licht dat je ziet en niet ziet.

(1) Straling van natuurlijke oorsprong | RIVM.
(2) Natuurlijk licht: voordelen en impact op het leven en ecosystemen. 
(3) Het belang van licht voor je gezondheid – Menselijk Lichaam.