Eten is ontsteken.

Je hoort het me vaak zeggen, eten is ontsteken.
Maar wat bedoel ik daar nu precies mee?

Daar zal ik je wat meer uitleg over geven.

Eten is ontsteken

Iedere keer als we iets eten krijgen we van alles binnen.  Voedingsstoffen die ons lichaam opbouwen, maar ook veel bacteriën.
Bacteriën zitten over op, en hebben we standaard in onze mond zitten.
Daarom drink ik ook geen 100 slokjes water per dag, maar doe aan bulk drinken, meer over bulkdrinken lees je hier.
Deze bacteriën worden gelukkig op tijd opgemerkt door ons immuunsysteem.
Hierdoor ontstaat er een ontstekingsreactie zodat ons immuunsysteem zich activeert.
Dit is bij gezonde mensen een kortdurende ontsteking die weer wordt afgezwakt door ons immuunsysteem.

Te veel eetmomenten

Er is een studie op muizen gedaan waarin onderzoekers aantoonden dat bovenstaande ontstekingsreactie een beschermende functie heeft.

Echter is het wel zo dat bij teveel en te vaak eten deze reactie juist schadelijk kan zijn en zelfs kan leiden tot diabetes type 2.
Teveel eten lijkt me bij 2 tot 3 maaltijden niet ernstig, maar vanaf 5 grote maaltijden en een verkeerd bewegingspatroon kan dit inderdaad schadelijk zijn.

Suiker absorberen

Het proces dat in gang wordt gezet na het innemen van een maaltijd zorgt er onder andere voor dat insuline aangemaakt wordt in de alvleesklier. De suiker die in ons lichaam komt wordt dus op de juiste plekken weggezet.

Een juiste plek voor de suiker* is bijvoorbeeld het immuunsysteem, dat weer energie nodig heeft om de bacteriën onschadelijk te maken.

Het eetpatroon

Door teveel eetmomenten krijg je een chronische activatie van het immuunsysteem.
Andere redenen waarom het immuunsysteem chronisch geactiveerd is zijn langdurig zitten, slaaptekort, gebrek aan beweging en psychische klachten.

Als gevolg hiervan ontstaat er een chronische laaggradige ontsteking.

Het samenspel tussen ons eetpatroon en het effect op onze gezondheid speelt natuurlijk van belang.
Er zijn verschillende factoren van belang of je voedingspatroon gezond of ongezond uitpakt.

Zorg ervoor dat wat je eet bestaat uit voldoende voedingsstoffen, waardoor het immuunsysteem genoeg energie aangevoerd krijgt om de bacteriën onschadelijk te maken.
Bij gebrek aan goede voeding en een overschot aan vulling bewaart het lichaam het kleine beetje calorieën dat er binnenkomt voor de primaire lichaamsfuncties.

Door teveel eetmomenten krijg je een chronische activatie van het immuunsysteem.
Andere redenen waarom het immuunsysteem chronisch geactiveerd is zijn langdurig zitten, slaaptekort, gebrek aan beweging en psychische klachten.

Als gevolg hiervan ontstaat er een chronische laaggradige ontsteking.

Heb je overgewicht? Dan faalt dit ontstekingsproces wat weer kan leiden tot diabetes.

Beweging

Beweeg nuchter

Nuchter bewegen zet al een anti-ontstekingsmechanisme in werking.
Wil je hier meer over lezen? Klik hier

Wat moet je onthouden

  • Eten is ontsteken
  • Beperk je maaltijd inname tot maximaal 3x per dag
  • Eet per maaltijd voldoende én gezonde voedingsstoffen
  • Bij iedere maaltijd speelt ons immuunsysteem op
  • Zorg ervoor dat het immuunsysteem ook weer tot stilstand kan komen
  • Reset je lichaam door af en toe Intermittent Fasting toe te passen
  • Beweeg en ontspan voldoende.

Wil je weten wat voor effect dit op jou kan hebben en hoe je dit het beste toe kan passen?

Neem contact met me op.